کاهش قیمت خودرو‌

51

تداوم رکود و احتمال افزایش عرضه‌ خودروهای داخلی موجب کاهش ۲ تا ۵ میلیون تومانی قیمت این خودروها در حاشیه بازار شد.
به گزارش همشهری، بررسی قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل در بازار آزاد بیانگر آن است که قیمت این خودروها همچنان در مسیر کاهش قیمت قرار دارد. نیمه‌تعطیل بودن بازار خودرو به‌دلیل ایام محرم، تغییرات مدیریتی در برخی شرکت‌های خودروسازی، خط و نشان دستگاه‌های نظارتی برای قطعه‌سازان و خودروسازان برای خودداری از ممنوعیت عرضه قطعات و خودروهای دپو شده،

تداوم اجرای طرح‌های پیش‌فروش اینترنتی برخی خودروهای داخلی و نزدیک شدن چانه‌زنی‌ها برای میزان افزایش قیمت خودروهای داخل به مراحل پایانی ازجمله عوامل مؤثر در کاهش قیمت این خودروها در بازار آزاد بوده است.

با این روند برخی فعالان بازار و کارشناسان از احتمال تداوم سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی طی هفته آینده خبر می‌دهند. با این شرایط قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار به‌طور متوسط از ۲تا ۵میلیون تومان کاهش داشته که البته این میزان کاهش قیمت در خودروهای رده‌های مختلف قیمتی متفاوت بوده است به‌نحوی که دیروز در بازار محصولات ایران خودرو قیمت پارس اتوماتیک با کاهش ۱۲میلیون تومانی به ۹۲ میلیون تومان و سمند LX با کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت محصولات سایپا نیز روند کاهشی داشت به‌نحوی که قیمت پراید ۱۳۱ با کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار و تیبا ۲ با کاهش قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به نرخ ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

رکود بازار و احتمال رشد عرضه خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در گفت‌وگو با همشهری در مورد سیر نزولی قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار در روز گذشته گفت: قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد به‌طور میانگین ۲تا ۵میلیون تومان کاهش داشته که نیمه تعطیل بودن بازار با نزدیکی به ایام تاسوعا و عاشورا، رکود بازار به‌دلیل قیمت‌های بالای خودرو و اینکه همه فروشنده بوده و خریداری برای خودرو در بازار نیست و اتفاقاتی که در چند روز گذشته برای فراهم کردن بستر رشد تولید و عرضه خودرو افتاده، در این کاهش قیمت‌ها مؤثر بوده است.

سعید مؤتمنی رسیدن چانه‌زنی برای آزادسازی قیمت خودرو به ایستگاه پایانی و رضایت ضمنی خودروسازان برای افزایش ۱۵تا ۱۷درصدی قیمت محصولات‌شان را از دیگر عوامل مؤثر در این کاهش قیمت‌ها دانست و افزود: از سوی دیگر خبرهایی مبنی بر دپوی ۱۰۰هزار خودروی آماده تحویل و ناقص در شرکت‌های خودروسازی به گوش می‌رسد که خودروسازان دیگر قادر به دپوی این خودروها نبوده و با بهبود روند تأمین قطعات این خودروها را به بازار عرضه خواهند کرد.

همچنین بالا گرفتن انتقادها نسبت به ثبت‌نام‌های کاغذی خودروهای پیش‌فروش شده با قیمت و حتی نام خودرو نامشخص و تغییر و تحول در مدیریت ایران خودرو و احتمال عرضه محصولات این شرکت در هفته آینده از دیگر عوامل مؤثر در کاهش قیمت خودروهای داخلی بوده است.

اختلاف کاهش قیمت‌ها در رده‌های مختلف قیمتی
مؤتمنی با بیان اینکه میزان کاهش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد در رده‌های مختلف قیمتی متفاوت بوده، افزود: خودروهای رده قیمتی زیر ۳۰میلیون تومان با کاهش قیمت ۴میلیون تومانی اختلاف قیمت ۹تا ۱۲میلیونی از کارخانه تا بازار را شاهد بوده و این اختلاف قیمت در خودروهای رده قیمتی ۳۰تا ۴۵میلیون تومانی به ۱۰تا ۳۰میلیون تومان و در خودروهای رده قیمتی ۴۵تا ۵۵میلیون به ۲۵تا ۴۸میلیون تومان رسیده است.

به گفته رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان اتومبیل تهران دیروز قیمت پژو ۲۰۷از ۱۱۰به ۱۰۴میلیون، ساندرو استپ وی اتوماتیک از ۱۳۰به ۱۲۴میلیون، ساندرو اتوماتیک از ۱۱۰به ۱۰۴میلیون، سراتو اتوماتیک آپشنال از ۲۱۲به ۲۰۵میلیون، هایما اس ۷از ۲۰۳به ۱۹۵میلیون، پژو ۲۰۶تیپ ۲از ۶۳به ۶۰میلیون، تندر۹۰دنده‌ای از ۹۰به ۸۵میلیون وتندر۹۰پلاس از ۱۱۲به ۱۰۵میلیون تومان کاهش یافت.

او تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد روند نزولی قیمت‌ها در حاشیه بازار طی هفته آینده نیز با توجه به الزام خودروسازان در عمل به تعهدات معوق تحویل خودرو به مشتریان، نتایج مثبت تغییر هیأت مدیره ایران خودرو و پیش‌فروش محصولات این شرکت در هفته آینده، مشخص شدن وضعیت افزایش قیمت خودروهای داخلی و حل مشکلات تأمین مواداولیه و قطعات تولید، ادامه خواهد یافت.

قیمت‌های حبابی در حاشیه بازار
مدیرعامل پیشین سایپا درگفت‌وگو با همشهری، کاهش قیمت اخیر خودروهای داخلی را ناشی از فراررسیدن ایام عزاداری محرم و کاهش خرید و فروش خودرو در بازار دانست و افزود: گرچه قیمت‌های کنونی عرضه خودرو در بازارآزاد حبابی و غیرواقعی است اما قیمت‌های مصوب برای فروش این محصولات نیز بسیار پایین بوده، سود این اختلاف قیمت نصیب دلال‌ها می‌شود و خودروسازان با زیان تولید می‌کنند.

سعید مدنی، تأخیر دولت در زمینه تعیین وضعیت نرخ ارز برای واردات مواداولیه و قطعات خودرو را ازجمله عوامل مؤثر در قیمت‌های نجومی خودرو در حاشیه بازار تلقی کرد و افزود:با توجه به قیمت‌های حبابی کنونی خودرو در بازار آزاد اگر اجازه دهند تا خودروسازان خودروی ۵۰میلیونی حاشیه بازار را با ۵درصد قیمت کمتر ارائه کنند قیمت این خودرو با حذف دلال‌بازی در بازار به ۴۰میلیون تومان کاهش می‌یابد چرا که تفاوت قیمت کارخانه و بازار به حدی نیست که برای جذب سرمایه‌های سرگردان جذاب باشد و این تجربه را قبلا هم در صنعت خودرو داشته‌ایم.

افزایش قیمت خودروهای غیرمشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیز ربطی به‌خودروسازان ندارد و اکنون برای هر کالایی چنین وضعیتی وجود دارد. حتی درصورتی که به‌دلیل تقاضای بالا قیمت‌های حاشیه بازار افزایش یافته و حاشیه سود خودروسازان بیشتر شود این نرخ سود قابل محاسبه است و دولت و شورای رقابت می‌توانند از خودروسازان تعهد بگیرند تا این سود اضافی را برای طرح‌های توسعه‌ای و رشد کیفیت و تیراژ تولید خودرو به‌کار گیرند.

منبع : hamshahrionline.ir