صدا در قاب می‌ماند

این روزها تقریبا همه‌‌چیز سروشکل تازه‌ای گرفته و رونق‌گرفتن فناوری و توسعه‌ آن، سبک زندگی مردم را تغییر داده است.

 در اين ميان، خيلي‌ها هستند كه از اين تغيير بهترين استفاده را مي‌كنند. شايد سال‌ها پيش فكركردن به اينكه تابلوها صداهاي خاطره‌انگيز شما را پخش كنند، كاري غيرممكن به‌نظر مي‌رسيد اما جالب است بدانيد ۲جوان خلاق توانسته‌اند اين تابلوها را طراحي كرده و از همين طريق كسب و كار جالبي براي خود راه بيندازند؛ چرا كه اصولا جسارت خطركردن و انجام كاري كه ديگران كمتر ريسك انجام دادنش را دارند يكي از ويژگي‌هاي اصلي افراد كارآفرين است. كوثر موحدي و عليرضا اسكندري هر دو متولد ۱۳۷۴ هستند و هر دو دانشجوي دانشگاه تهران. موحدي دانشجوي معماري است و اسكندري نرم‌افزار مي‌خواند. گفت‌وگو را از زبان خانم موحدي بخوانيد.

  • از نعمت خدا بهترين استفاده را كرديم

همه‌‌چيز از مهر سال ۱۳۹۳ در مراسم تدكس تهران شروع شد. بعد از بحث‌هاي مختلفي كه در مورد كارها و هنرهاي مختلف داشتيم صحبت از يك پروژه خارجي به ميان آمد كه كارش ثبت DNA افراد روي يك تابلو است. همانطور كه مي‌دانيد DNA هر شخص منحصربه‌‌فرد است؛ درست مانند اثر انگشت و صداي آن فرد. قبل از شروع به‌كار، تحقيقات فراواني انجام داديم و متوجه شديم نمونه‌اي خارجي، مشابه كاري كه ما مي‌خواستيم شروع كنيم وجود دارد اما دلسرد نشديم و كارمان را آغاز كرديم. البته قبل از شروع به اين كار، آقاي اسكندري تجربه كار روي پروژه «آواسنج» را داشت و با اين كار خيلي بيگانه نبوديم. شايد برايتان جالب باشد مشخصات امواج ۲صداي كاملا شبيه به هم و پخش شده از ۲منبع متفاوت، كاملا با هم متفاوتند، درحالي‌كه گوش انسان قدرت تميز دادن اين ۲صدا را ندارد و به‌صورت يكسان تشخيص مي‌دهد. اما نكته‌ جالب بعدي اين است كه صداي هر فرد مانند اثر انگشت او منحصربه‌فرد است و احساسات بسته به شرايط و موقعيتي كه فرد در آن قرار دارد مستقيما روي امواج صدا تأثير مي‌گذارد.

  • ما صدا را چاپ مي‌كنيم!

ايده اين بود كه شكل امواج را روي كاغذ چاپ كنيم و كاغذ چاپ‌شده را به‌صورت تابلو به مشتري ارائه كنيم. اين صدا هر نوع صدايي مي‌تواند باشد؛ از بله گفتن سر سفره عقد گرفته تا صداي نوزاد و هر صداي ديگري كه مردم دوست دارند براي هميشه آن صدا را ثبت كنند. فكر و ايده‌مان را با خانواده و دوستان در ميان گذاشتيم و با استقبال خوبي مواجه شديم و همه از ايده‌مان خوش‌شان آمد. حالا قرار بود تابلوهايي بسازيم كه بتوانند صداها را حفظ كنند، اما اين تابلوها فقط شكل امواج را ثبت مي‌كردند و امكان بازپخش نداشتند. دوباره شروع كرديم به همفكري و مطرح‌كردن ايده‌هاي جديدتر. بعضي‌ها مي‌گفتند يك كيت پخش صدا درون تابلو قرار دهيم اما كيت‌ها به نگهداري خاصي احتياج دارند و بعد از مدتي امكان خراب شدنشان هست. در نهايت QR Code چيزي بود كه به آن رسيديم تا صداي تابلوها تا هزاران بار قابليت بازپخش داشته باشند.

  • براي طراحي سايت پول نداشتيم

نمونه اوليه را با امكاناتي كه داشتيم درست كرديم و به اطرافيان نشان داديم. به هر كسي تابلو را نشان مي‌داديم مي‌پرسيديم چه صدايي را دوست داري بشنوي؟ و نكته جالب اين بود كه هر كسي يك نوع صدا را انتخاب مي‌كرد. ما نتيجه گرفتيم كه چه تابلوهايي را به‌عنوان نمونه مي‌توانيم درست كنيم تا مردم با كار ما بيشتر آشنا شوند. اما ما براي عرضه محصولاتمان به يك سايت احتياج داشتيم. ابتدا قرار شد خودمان كار طراحي سايت را انجام دهيم اما چون ساخت وب‌سايت با توجه به چيزي كه ما در ذهن داشتيم خيلي سخت بود تصميم گرفتيم كار را به يك شركت بسپاريم. قيمتي كه شركت براي ساخت سايت از ما درخواست كرد ۱۰ميليون تومان بود. ما هر دو دانشجو بوديم و سرمايه زيادي نداشتيم، علاوه بر اين آينده نامعلومي در انتظار كار ما بود. نمي‌خواستيم اگر كارمان شكست خورد متحمل ضرر مالي زيادي شويم. همين مسئله باعث شد آقاي اسكندري برود و طراحي و ساخت وب‌سايت را آموزش ببيند. مراحل يادگيري حدود ۵‌ماه طول كشيد و سايت هماني شد كه مي‌خواستيم ولي اين بار با ۲۵۰هزار تومان هزينه.

  • دوست‌ داشتيم كارمان آرام آرام رشد كند

تبليغ خاصي براي كارمان انجام نداديم، فقط در شبكه‌هاي اجتماعي كارمان را معرفي كرديم. براي اين كارمان هم دليل داشتيم؛ دوست‌ داشتيم كارمان آرام آرام رشد كند و در اين راه هدفمان بيشتر كسب تجربه بوده تا جلب مشتري. بعدتر يكي از بزرگ‌ترين فروشگاه‌هاي اينترنتي كشور نيز كارمان را براي فروش عرضه كرد و مردم بيشتر با كار ما آشنا شدند. استقبالي كه از كار شد، دور از انتظار بود و غافلگيرمان كرد. مشتري‌ها هم از كارمان راضي هستند چون ما روي كارمان خيلي حساسيم و ريزترين كارهاي يك تابلو را هم با دقت زيادي انجام مي‌دهيم. يادم هست يك‌بار، سر اينكه يك علامت سؤال دقيقا كجاي تابلو قرار بگيرد ۲روز با آقاي اسكندري بحث كردم».

  • صداها چطور تابلو مي‌شوند؟

اول بايد اندازه و رنگ تابلو را در سايت مربوطه انتخاب كنيد. بعد بايد صداي مورد نظرتان را آپلود كنيد. صداي شما به‌صورت QR Code پايين تابلو نشانه‌گذاري مي‌شود. حالا اگر شما يك گوشي هوشمند داشته باشيد و يكي از هزاران برنامه اسكن را دانلود كنيد به‌راحتي مي‌توانيد ميليون‌ها بار صداي تابلوي خود را بشنويد. اين را هم بدانيد صدايي كه آپلود مي‌كنيد محدوديت زماني ندارد. ولي اگر صدايي كه آپلود مي‌كنيد يك ساعت باشد، شكل ظاهري امواج روي تابلو فشرده شده و از دقت تصويري پايين‌تري نسبت به صدايي كه يك‌قيقه است برخوردار مي‌شود.

  • حدود ۵ هزار تابلو فروخته ايم

هشتم فروردين ۹۴ سايت راه انداختيم و فروش را آغاز كرديم. روي تابلوهاي اوليه تخفيف‌هاي ويژه‌اي گذاشته بوديم و همان شب اول فروش محصولات عالي بود. امروز خيلي از سازمان‌ها به‌صورت عمده تابلوها را از ما خريداري مي‌كنند و همين موضوع باعث شده از تاريخ شروع به كارمان حدود ۵هزار تابلو به فروش برسانيم. حالا هم درست است كه كارمان در ايران نمونه ديگري ندارد اما هر روز به فكر بهتر شدن كارمان هستيم. اگر از قيمت تابلو‌ها هم بخواهيد بدانيد كوچك‌ترين تابلو ۴۵هزار تومان و بزرگ‌ترين تابلو ۱۵۰هزار تومان قيمت دارد.

منبع : hamshahrionline.ir